Dzisiaj wraz z Nataliją Antunović-Djapo znaną w świecie biżuterii jako Thanit Tahua stworzycie wisior kwiat w technice wire wrapping.

Zapraszamy do działania, a także do odwiedzenia fanpage’a Artystki. To znakomita okazja do zobaczenia, jakie niesamowite twórcze możliwości kryją się za techniką, której mistrzynią jest Thanit Tahua.


Do pracy będziemy potrzebowali następujące narzędzia jubilerskie:

oraz następujące materiały:

Wstęp.

Wisior-kwiat wykonamy wykorzystując splot gorsetowy, który będziemy zaplatać na drutach miedzianych o średnicy 0,8 mm. Do oplotów wykorzystamy drut miedziany o średnicy 0,4 m.
Na 50 centymetrowych odcinkach drutów o średnicy 0,8 mm utworzymy kwiatowy wzór, którym owiniemy wierconą kulkę agatu o wielkości 2 cm. Do tej pracy możemy wykorzystać dowolną wierconą kulkę. Jej wymiary mogą być mniejsze lub większe, nie ma to wpływu na całość pracy. Musimy jedynie pamiętać, że do mniejszego kamienia potrzebna nam będzie większa ilość oplotów kwiatowym wzorem tak, aby całość wpasowała się do ramki z drutu o średnicy 1,8 mm.
Gotowy kwiat naniesiemy na ramkę w kształcie liścia o wielkości 5 x 2,5 cm i dowiążemy drutami o średnicy 0,8 mm, które nam pozostaną z wzoru kwiatowego.
Następnie czeka nas patynowanie i polerowanie.

Zaczynamy!

Zdjęcie nr 1

Etap I. Zaplatanie wzoru kwiatowego.

Przygotowujemy dwa odcinki drutu o średnicy 0,8 mm, oraz odcinek około 35-40 cm drutu o średnicy 0,4 mm. Na jednym odcinku drutu o średnicy 0,8 mm na odległości 15 cm od końca wykonujemy podwójny oplot (zdjęcie nr 2a). Następnie dodajemy drugi odcinek drutu o średnicy 0,8 mm nad poprzedni drut i również wykonujemy podwójny oplot (zdjęcie nr 2b). Wracamy do pierwszego drutu i powtarzamy podwójny oplot. W splocie gorsetowym podwójne oploty wykonujemy naprzemiennie, kierując się ruchem przypominającym ósemkę.

Druty na początku przylegają do siebie na odległości około 2 mm. Wzór przeplatamy pomiędzy nimi tak, aby drut o średnicy 0,4 mm był dobrze naciągnięty i przylegał do grubszego drutu. Wzór wykonujemy na odcinku niecałego 1 centymetra (zdjęcie nr 2c).

 Zdjęcie nr 2

Gdy połączyliśmy splotem gorsetowym druty o średnicy 0,8 mm wykorzystując do tego drut o średnicy 0,4 mm, następnym etapem będzie tworzenie kwiatowego wzoru. Na górnym drucie tworzymy wygięcie w kształcie fali (zdjęcie nr 2a). Koniec wygięcia kształtujemy tak, aby odległość między drutami wyniosła około 2 mm. Wielkość wzoru to 0,8 mm w najwyższym punkcie. Kontynuujemy zaplatanie gorsetowego wzoru.

Zdjęcie nr 3

Kontynuujemy zaplatanie wzoru kwiatowego. Podczas owijania drutów odsuniętych od siebie bardzo ważne jest, aby utrzymywać ten sam kształt wygięcia i zaplatać druty blisko siebie. Należy je naciągać tak, aby równo wypełniały przestrzeń pomiędzy drutami. W trakcie zaplatania prostujemy drut o średnicy 0,4 mm jeśli zauważymy, że powstały wygięcia lub oczka.
W momencie gdy kończy nam się drut o grubości 0,4 mm ucinamy go jak najbliżej drutu o średnicy 0,8 mm i dociskamy szczypcami płaskimi tak, by przylegał do drutu o średnicy 0 ,8 mm i tworzył gładką powierzchnię .

W miejscu gdzie ucięliśmy drut o średnicy 0,4 mm dowiązujemy kolejny odcinek (identycznie, jak to zrobiliśmy na początku) i kontynuujemy zaplatanie.

Po wykonaniu kilku oplotów ucinamy końcówkę dowiązanego drutu postępując podobnie jak przy ucinaniu kończącego się drutu.
Kontynuując cały czas ten sam wzór zaplatamy 9 razy wzór w kształcie fali.

Etap II. Kształtowanie płatków i oplatanie koralika.

Następnym etapem będzie kształtowanie listków, którymi będziemy owijać koralik. Wykorzystujemy naszą kulkę z agatu i dociskamy nią każdy wzór fali tak, aby powstało uwypuklenie (zdjęcie nr 4a).

Zdjęcie nr 4

Przewlekamy drut o średnicy 0,8 mm przez kulkę i zaginamy drut tak, aby
zabezpieczyć kulkę przed wypadnięciem (zdjęcie nr 4b) i zaczynamy owijać wzorem koralik (zdjęcie nr 4c). Owijamy kulkę wzorem kwiatowym zwracając uwagę, aby kolejne warstwy drutu przylegały ściśle do siebie.

Gdy kulka w całości jest już owinięta kwiatowym wzorem, obracamy naszą pracę na drugą stronę i wiążemy ze sobą po dwa druty z każdego końca wzoru zakręcając jeden wokół drugiego tak, aby powstał wzór przypominający sznurek (zdjęcie nr 5a,b,c).  Tak zrobione sploty pomogą nam przywiązać kwiat do bazy, którą wykonamy z drutu o średnicy 1,8 mm w następnym etapie pracy.

Zdjęcie nr 5

Etap III. Kształtowanie kwiatka, tworzenie bazy i połączenie elementów.

Aby nadać bardziej naturalny wygląd ręcznie wyginamy i kształtujemy owinięty wokół kulki kwiatowy wzór według naszego upodobania. Tak przygotowany kwiat gotowy jest do przywiązania go do bazy (zdjęcie nr 6a).

Zdjęcie nr 6

Bazę przygotowujemy z drutu o średnicy 1,8 mm. Szczypcami płaskimi zaginamy drut na środku i tworzymy kształt podobny do liścia tak, aby w najszerszym punkcie zmieścił się w niej nasz kwiat. U mnie
ta szerokość jest 2,5 cm, ale w zależności od tego jak zaplataliśmy kwiatowy wzór te parametry mogą się minimalnie różnić (zdjęcie nr 6 b,c).
Pilnikiem jubilerskim piłujemy końcówki drutu o średnicy 1,8 mm i szczypcami typu bocianki kształtujemy oczka na obu końcówkach. Przy tworzeniu oczek musimy uważać, aby ich wielkość pozwoliła nam na przewlekanie miedzianych ogniwek. Przewlekamy ogniwka i gdy baza jest gotowa możemy dowiązać do niej kwiat (zdjęcie nr 6d).
Układamy kwiat na bazie i przywiązujemy drutami, które zostawiliśmy podczas tworzenia kwiatu po obu bokach bazy. Z pojedynczych drutów które nam zostały możemy stworzyć dodatkowe zdobienia według własnego uznania. Nadmiar drutu ucinamy i dociskamy płaskimi szczypcami do bazy tak, aby tworzyły razem gładką powierzchnię. Na zdjęciach 7 a, b, c oraz d widać kolejne etapy przywiązywania kwiatu do bazy.

Zdjęcie nr 7

ETAP IV. Patynowanie.

Przed procesem patynowania pracę dokładnie myjemy w ciepłej wodzie z mydłem, usuwamy w ten sposób wszystkie zanieczyszczenia z powierzchni. Dzięki temu patynowanie będzie równomierne i nada całości pracy ten sam odcień. Do patynowania możemy wykorzystać zarówno oksydę na zimno, jak również oksydę na gorąco (wg własnego wyboru).

Zdjęcie nr 8

Zanurzamy pracę do patyny do momentu, aż nabierze ciemnego (prawie czarnego) odcienia (zdjęcie nr 9). Myjemy ponownie w wodzie z mydłem, osuszamy i przygotowujemy do polerowania.

Zdjęcie nr 9

Najlepsze i najszybsze efekty daje polerowanie pracy preparatem Cuprum. Niewielką ilość nanosimy na bawełnianą szmatkę lub szczoteczkę i polerujemy pracę, aż wydobędziemy piękny, łososiowy
kolor miedzi i błysk metalu. Następnie pracę dokładnie myjemy aby usunąć resztki preparatu i osuszamy.
Nasz kwiatowy wisior jest gotowy!

Powodzenia w zaplataniu!

Natalija Antunović-Djapo / Thanit Tahua