Dla biżuteryjek Swarovski to wyjątkowej jakości kryształowe elementy będące bazą dla spektakularnych projektów biżuteryjnych. Dla miłośniczek i miłośników wyjątkowej biżuterii oraz lśniących kreacji to znana na cały świat marka, będąca synonimem luksusu,  której wyroby uwiodły największe gwiazdy, między innymi Jennifer Lopez, Pharrella Williamsa czy Madonnę. Ale Swarovski to też fascynująca historia rodzinna oraz – przede wszystkim – historia wynalazczości  i śmiałych wizji, które doprowadziły do tego, że wizerunek łabędzia (będący od 1989 roku logo austriackiej firmy) to jeden z najlepiej rozpoznawanych na świecie symboli.

Zacznijmy od początku. Swarovski słynie z produktów wytworzonych z najwyższej jakości szkła kryształowego (inaczej zwanego ołowiowym). Kojarzymy je najczęściej z olśniewającą, pełną blasku biżuterią, ale znajduje ono zastosowanie także w akcesoriach dekoracyjnych, optyce, zegarkach i technologiach oświetleniowych czy związanych z ruchem drogowym.
Przyznajcie – z tym akurat nie kojarzyliście do tej pory Swarovskiego, prawda? 🙂

Początki rodzinnej historii

Twórcą austriackiej marki jest  urodzony w 1862 roku czeski jubiler, Daniel Swarovski, którego wizjonerstwo oraz chęć doskonalenia technik precyzyjnego cięcia kryształu zapoczątkowały rozwój i sukces firmy. Kluczowe dla historii jego przedsięwzięcia jest spotkanie z Eduardem Weisem oraz jego synem Franzem – staną się oni nie tylko wspólnikami, ale i stworzą rodzinę, gdy Daniel Swarovski poślubi siostrę Franza, Marie Weis. W rozwój firmy zaangażują się później również ich trzej synowie: Wilhelm, Fritz oraz Alfred

Dzięki finansowemu wsparciu Armanda Kossmanna, paryskiego klienta Swarovskiego, w austriackim Wattens w Tyrolu powstaje  w 1895 roku ich wspólne przedsięwzięcie, które na przestrzeni lat urośnie do rozmiarów imperium. Zaś cztery lata wcześniej, w 1891 roku, opatentowana zostaje elektryczna maszyna, będąca rezultatem wielu wysiłków i poszukiwań Swarovskiego w zakresie precyzyjnego cięcia kryształów. To właśnie ona zrewolucjonizuje rynek jubilerski.

Innowacja drogą do sukcesu

Kluczowe dla rozwoju firmy, która początkowo za swoje logo obiera sobie alpejską szarotkę (słynny wizerunek łabędzia pojawi się dopiero po wielu latach), jest stworzenie własnej huty szkła, uniezależniające firmę od zewnętrznych dostawców (do tej pory, czyli do 1911 roku, szkło sprowadzano z Czech), a także, w 1919 roku, rozpoczęcie produkcji własnych tarcz szlifierskich, co zapoczątkuje powstanie marki “Tyrolit”, która wkrótce również zasłynie jako wysokiej klasy producent narzędzi szlifierskich.

Tymczasem jako producent kryształów Swarovski zyskuje sławę w całej Europie. Choć pierwsza i druga wojna światowa (a także światowy kryzys gospodarczy lat 30.) uderzają także w rodzinną firmę Swarovskich, lata dwudzieste i okres powojenny to prawdziwy boom na biżuterię i produkty firmy.

Z Europy do Ameryki

II wojna światowa zaś to czas, kiedy dzięki wsparciu i przedsiębiorczości Ernesta Löwensteina, przyjaciela i wspólnika Swarovskiego, który reprezentował jego firmę w Stanach Zjednoczonych, produkty firmy dają się poznać coraz szerszym kręgom Nowego Jorku. Do 1965 roku Löwenstein był oficjalnym i wyłącznym reprezentantem Swarovskiego w Ameryce i to przede wszystkim dzięki jego staraniom kryształy Swarovskiego zaczynają robić za oceanem olbrzymią karierę. 

Światowe stolice mody, jakimi są Nowy Jork i Paryż, są królestwem najsłynniejszych projektantów oraz ich muz, a czarujące kryształy to idealny materiał dodający szyku wyjątkowym kreacjom największych gwiazd. Na przestrzeni lat postaci takie jak Audrey Hepburn czy Marylin Monroe oraz twórcy pokroju Paco Rabanne, Christiana Diora, Yvesa Saint Laurenta, Coco Chanel, Oscara de la Renty czy Jeana Paula Gaultiera dadzą się oczarować blaskowi kryształowych ozdób Swarovskiego.

Przełomowe patenty

Nie bez znaczenia są rewolucyjne pomysły, za których sprawą, począwszy od lat 30., przez rozkwit mody haute couture w latach 50. oraz jej dalszy czas prosperity w latach 70. i jeszcze późniejszych, kryształy Swarovskiego opanują pracownie projektantów i zabłysną – dosłownie – na światowych salonach.

Pierwszym jest opatentowany w 1931 roku wynalazek kryształowych taśm. Pozwolił on na łatwe użycie dużej ilości kryształów w projektach modowych, co sprawiło, że tworzenie olśniewających kreacji z ich wykorzystaniem stało się dużo prostsze – nie dziwi zatem, że kreatorzy mody oszaleli na ich punkcie.
Kolejny to słynny efekt Aurora Borealis, który zrewolucjonizował sposób barwienia kryształów – do tej pory tworzonych po prostu z kolorowego szkła. W 1955 roku przedstawiono światu produkt, który oczarował wszystkich tęczą kolorów, będącą efektem powlekania powierzchni kryształów już po ich oszlifowaniu cieniutką warstewką metali. Efekt zorzy polarnej – delikatnej opalizacji nadającej kryształom jeszcze więcej migotliwego uroku – uwiódł między innymi Christiana Diora, który uczynił je głównym elementem jednej ze swoich kolekcji (ostatniej, którą stworzył przed śmiercią).

Szturmem na podbój świata

Świetlistych punktów w historii rozwoju firmy na przestrzeni lat pojawia się więcej i więcej. Są to między innymi: początek produkcji syntetycznych kamieni szlachetnych (1965), otwarcie pierwszego sklepu marki Swarovski w Londynie (1983), rozpoczęcie działalności marki STRASS, produkującej żyrandole (1977), czy stworzenie Crystal Mesh, czyli tkaniny usianej drobniutkimi skrzącymi się kryształkami (1993).

Od lat 90. powstają pierwsze kolekcje biżuterii, zegarków, czy całkowicie nowych dla Swarovskiego produktów, takich jak Crystal Pearls, zaś kolejne tysiąclecie to nieustające sukcesy słynnej już na cały świat marki. Kryształowe elementy wyposażenia wnętrz, rewolucyjny patent Crystal Fabric (tysiące drobnych kryształków osadzonych na przezroczystej folii, nadających się do prasowania, szycia i przyklejania – kolejna rewolucja dla świata mody) zjednują imperium Swarovskiego kolejne miliony miłośników. Współpraca z najlepszymi światowymi sławami i projektantami rodzi wciąż nowe rewolucyjne pomysły i czyni przedmioty sygnowane przez Swarovskiego kuszącym obiektem pożądania dla ludzi na całym świecie.

Swarovski dzisiaj

Nie tylko dla gwiazd, choć i one oczywiście uwielbiają błyszczeć – marka Swarovski uczyniła swoje kryształowe produkty dostępnymi dla zwykłych ludzi, pozwalając każdemu na luksus blasku godnego diamentów. Jest to jeden z sekretów olbrzymiego sukcesu firmy, która w tym roku obchodzi 125-lecie swojego istnienia. Dzisiaj Swarovski to grupa przedsiębiorstw wciąż pozostająca w rękach członków rodziny założyciela firmy, Daniela Swarovskiego, zarządzana przez piąte pokolenie jego potomków. Zatrudnia ponad 30 000 pracowników i posiada ponad 3 000 salonów na całym świecie.

Lśniące królestwo

W austriackim Tyrolu, w miejscowości Wattens (która stała się w przeszłości centrum produkcji kryształów), miłośnicy zniewalającego blasku mogą odwiedzać miejsce, które jest swoistą świątynią Swarovskiego. Mowa o powstałym w 1995 roku muzeum, nazwanym Kryształowymi Światami Swarovskiego (Swarovski Kristallwelten), w którego 14 baśniowych komnatach André Heller oraz współpracujący z nim twórcy stworzyli zapierające dech w piersiach kryształowe instalacje, oddając w ten sposób hołd dorobkowi Swarovskiego. To prawdziwy raj dla tych wszystkich, którzy chcą nacieszyć oczy olśniewającym pięknem kryształów.

Spektakularne gale, najdroższe produkcje i prestiżowe obiekty

Oto najsłynniejsze wykorzystanie kryształów Swarovskiego:

  • Żyrandole w nowojorskiej Metropolitan Opera
  • Żyrandole w otwartym po renowacji pałacu w Wersalu
  • Kryształowa kurtyna na gali rozdania Oscarów w 2007 roku
  • Olbrzymia lśniąca gwiazda jako zwieńczenie świątecznej choinki Rockefeller Center 
  • Centenar – 300 000-karatowy, największy na świecie szlifowany “kryształ” szkła ołowiowego (koronny obiekt muzeum w Wittens)

Swarovski w Royal-Stone

Swarovski Certyfikat

Obiektów rozświetlonych blaskiem kryształów Swarovskiego jest o wiele, wiele więcej, a lista gwiazd, które stały się reprezentantami i reprezentantkami marki, oczarowując i zapierając nam dech na czerwonych dywanach, zdaje się nie mieć końca.
Co najlepsze, na odrobinę tego luksusu może pozwolić sobie każdy, a zastosowanie kryształów Swarovskiego we własnych projektach biżuteryjnych pozwala na niemal nieograniczone możliwości, biorąc pod uwagę mnogość dostępnych kształtów i kolorów. Royal-Stone od 2017 roku jest autoryzowanym dostawcą produktów marki Swarovski. Oto produkty marki Swarovski dostępne w Royal-Stone – wszystkie one są certyfikowane i powstały w austriackich szlifierniach.  Ostrzegamy –  jedyny w swoim rodzaju blask kryształów Swarovskiego nie pozostawi wobec siebie obojętnym nikogo!

Ewa, Royal-Stone