Dzisiaj mamy przyjemność opublikować kolejną Kartkę z Kalendarza Royal-Stone 2019.

W ubiegłym roku w naszym konkursie do inspiracji “Zima” w kategorii “Jubilerstwo i metaloplastyka” zwyciężył piękny naszyjnik wykonany przez Panią Alicję Brewińską-Walaszczyk i ozdobił kartę Kalendarza biżuteryjnego na rok 2019 z miesiącem lutym.

Zapraszamy do lektury, obejrzenia wspaniałych prac oraz podziwiania wielkiego kunsztu Artystki łączącej w biżuterii technikę mikromozaiki z metalami.

Zachęcamy także wszystkich do odwiedzenia fanpage’a Artystki – PRACOWNI MIKROMOZAIKI.

Końcówka nakładu Kalendarza biżuteryjnego na rok 2019 jest na chwilę obecną jeszcze dostępna. Jeśli jeszcze nie posiadasz zdobądź go koniecznie! 

Serdecznie zapraszamy Cię także do wzięcia udziału w aktualnie trwającym Konkursie. Tym razem prace Zwycięzców ozdobią Kalendarz biżuteryjny na rok 2020. Poznaj szczegóły konkursu biżuteryjnego.

Dołącz również do SPECJALNEJ GRUPY na facebooku, gdzie spotkasz mnóstwo osób pozytywnie zakręconych na punkcie tworzenia biżuterii.


Gdy padła propozycja napisania kilku słów o sobie i swoich pracach poczułam się mocno onieśmielona. Szczególnie, że wcześniejszą Kartę z Kalendarza (styczeń) zdobiła praca Agnieszki i jej absolutnie zachwycające zdjęcia z sesji!
Ja niestety nie mogę się takimi pochwalić, przynajmniej na razie. Mogę jednak pokazać Wam kilka swoich prac, które powstały w zeszłym roku i przybliżyć nieco prawie w ogóle u nas nieznaną technikę mikromozaiki.

Technikę mikromozaiki odkryłam ją przez przypadek i od razu mnie zainteresowało “jak to jest zrobione”? Długo szukałam informacji na ten temat. W internecie natrafiałam jedynie na enigmatyczne opisy, które niewiele wyjaśniały. I wtedy pomyślałam: chcę się tego nauczyć!

Po kilku latach udało się i dzisiaj mogę przedstawić Wam kilka prac, które powstały w tej bardzo czasochłonnej i wymagającej technice jaką jest mikromozaika szklana (czasami zwaną również mozaiką rzymską).

Technika powstała w XVIII wieku w watykańskiej pracowni mozaiki, która istnieje do dzisiaj. Po raz pierwszy praca wykonana w tej technice została zaprezentowana oficjalnie podczas Roku Świętego 1775.
Mikromozaikowe elementy wykonuje się przez stopienie i odpowiednie uformowanie w różne kształty klasycznych kostek mozaikowych z masy szklanej (tzw. smalty) barwionej tlenkami metali. Takie szklane “patyczki” tnie się następnie na maleńkie kawałeczki i układa w pionie w specjalnie przygotowanej biżuteryjnej formie.  Im mniejsze są użyte elementy, tym lepszy efekt końcowy i wyższa cena mikromozaikowego cacka. W moich pracach największe elementy nie przekraczają 1,5mm x 1mm, najmniejsze mają ok.0,3mm średnicy. Sam proces układania zajmuje kilka do kilkunastu dni. Tym bardziej wprawiają w zdumienie i podziw prace dawnych mistrzów mikromozaiki, którzy wykorzystując tę technikę potrafili zdobić nią nie tylko biżuterię, ale i np. blaty stolików kawowych… 

Życzę Wam nieustających zachwytów przy odwracaniu każdej kolejnej kalendarzowej karty!

Alicja Brewińska-Walaszczyk