Kolejny tutorial przygotowany w ramach akcji Polecam RoyaLOVE pokazuje jak wykonać bardzo efektowną bransoletę w technice mieszanej.  Jego autorka Sylwia Świercz wykorzystała haft sutasz i haft koralikowy do stworzenia tej niezwykle energetycznej biżuterii. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie przestrzennego zastosowania drobnych koralików.


Materiały:

Carmrn bransoletka Sylwia Świercz

sznurek sutasz w trzech kolorach: czerwony, wiśniowy, czarny – każdy po 1 metrze.

onyksy fasetowane: owal 25×12 mm – 1 sztuka, moneta 8mm – 4 sztuki, kulki 6mm – 4 sztuki

syntetyczne prostokąty ażurowe – 2 sztuki

koraliki miyuki delica 11.0 w kolorach: black, opaque red dyed

koraliki toho 11.0 w kolorach: opaque jet, opaque frosted cherry

koraliki toho 15.0 w kolorze: opaque pepper red i jet

zapięcie wsuwane magnetyczne na 3 sznurki 20mm

ochronki na nitki

filc sztywny Knorr Prandell czerwony

– skórka naturalna czerwona

 

Oprócz tego będziemy potrzebować również:

1-2

klej, nożyczki, igła do beadingu, nici do beadingu, nić monofilowa-żyłkowa, długopis lub ołówek, szpilki, klamerki do bielizny (opcjonalnie – do przytrzymania po podklejeniu skórki), podkład do koralików (ja używam w tym przypadku kawałka eko-skórki, ale mogą być też specjalne maty do koralikowania).

 

Kolejne kroki tworzenia bransoletki „Carmen”

Na początku należy rozplanować na podkładzie, gdzie umieścimy minerały i elementy ażurowe, tak aby wiedzieć jakiej wielkości możemy wykonać elementy sutaszowe.

04-a

Kolejnym krokiem jest uszycie elementów sutaszowych. Dzielimy sznurki na 4 równe części i szyjemy elementy za pomocą nici monofilowej.

05-c 06-d

Ważne – przystępując do szycia sutaszu należy pamiętać, że aby ładnie się on układał należy ułożyć każdy sznurek tak, aby jodełka jaką tworzą włókna, z których jest on zrobiony była w tę samą stronę, a igłę wbijać w środek sutaszu. Pamiętajmy też o ważnej zasadzie – jeśli mamy obszywać sutaszem minerał to należy szyć sutasz zgodnie z jego kształtem. Sutasz uszyty „na prosto” nie wygnie się nam w kształt owalny czy okrągły.

Gdy mamy już uszyte cztery elementy sutaszowe, przystępujemy do przyszycia głównego minerału oraz elementów ażurowych. Elementy te przyszywamy czarnymi nićmi.

07-e

 

Następnym krokiem jest doszycie do podkładu elementów sutaszowych. Przyszywając elementy staramy się, aby nie zaciągnąć sznurków, żeby miejsca zszycia nie były widoczne – igłę prowadzimy albo środkiem sznurków albo pomiędzy nimi.

08-f

 

Kolejną czynnością jest obszycie centralnego onyksu drobnymi koralikami ściegiem wstecznym. W tym celu wbijamy się od dołu w podkład. Nabieramy dwa koraliki toho 11.0 w kolorze czarnym i wkłuwamy się trochę dalej. Wracamy igłą przez te dwa koraliki i nabieramy kolejne dwa i czynność powtarzamy. Potem znów nabieramy dwa koraliki i wracamy przez cztery. Gdy już otoczymy minerał to przechodzimy przez wszystkie koraliki jeszcze raz i zaczynamy górną część, gdzie wbijamy się co drugi koralik stosując ścieg peyote. Po skończeniu okrążenia zmieniamy koraliki na miyuki 11.0 w kolorze czerwonym. Po skończeniu okrążenia zmieniamy koraliki na miyuki 11.0 w kolorze czarnym i wykonujemy jeszcze dwa okrążenia. Zakańczamy nitkę przechodząc nią w dół pracy, tak jak prowadzą nas koraliki.

09-g 10-h 11-i

 

Zanim przejdziemy do wypełniania podkładu haftem koralikowym, dobrze jest w tej chwili zaznaczyć sobie, gdzie będzie zapięcie w naszej bransoletce. Odmierzamy odpowiednie odległości i przycinamy podkład.

12-j

 

Przystępujemy do wypełnienia podkładu haftem koralikowym. W tym przypadku wybrałam fringe stitch, czyli po polsku frędzelki. 🙂 Dają one bardzo ciekawy efekt przestrzenny, a bransoletka wygląda puchato (albo jak moja córka stwierdziła „jak najeżona”). Wbijamy się w podkład od spodu, a następnie nabieramy 3 koraliki toho 11.0 w kolorze czerwonym i 1 koralik toho 15.0 też w kolorze czerwonym i wracamy nitką przez 3 koraliki 11.0 wbijając się w podkład. Koralik 15.0 stanowi tu stoper dla nitki. Czynność tę powtarzamy raz za razem, aż wypełnimy koralikami taką przestrzeń jaką założyliśmy w naszej pracy.

13-k 14-l

 

Aby bransoletka była ciekawsza i zyskała ciekawy efekt 3d zmieniam koraliki na czarne, w sekwencji 11.0 czarne – 2 sztuki i 15.0 czerwone – 1 sztuka. I tak przyszywam odpowiednie fragmenty. Następnie zmniejszam do jednego czarnego 11.0 i jednego czerwonego 15.0, aby końcówki wypełnić już tylko 11.0 i 15.0 czarnymi.

15-m 16-n 17-o

 

Ważnym etapem przy tworzeniu biżuterii jest umiejętne wykończenie pracy od tyłu tak, aby była ona estetyczna. Do tego celu użyłam skórki naturalnej w kolorze czerwonym (można użyć również eko-skórki). Na skórce kładziemy bransoletkę i odrysowujemy ją. Następnie wycinamy ostrymi nożyczkami – lepiej zawsze dodać kilka milimetrów i nie ciąć po narysowanej linii. Następnie nanoszę niewielką ilość kleju i przykładam bransoletkę do skórki. Dociskam – jeśli jest taka potrzeba, używam klamerek do bielizny w celu przytrzymania miejsc tak, aby klej dobrze złapał. Odczekuję około 30 – 60 minut aż klej zwiąże.

Uwaga – nie polecam do wykańczania prac filcu, ponieważ nie wygląda on elegancko, dodatkowo po jakimś czasie brzydko się mechaci. Do podklejania używamy klejów specjalnie stworzonych do łączenia tkanin i minerałów. Jeśli skórka, którą podklejacie tył pracy jest bardzo cienka można dodatkowo podkleić pracę sztywnym kawałkiem np. plastiku z teczki takiej na dokumenty. Nie polecam do tego tektury, ponieważ po jakimś czasie może się ona zacząć wyginać, a dodatkowo może łapać wilgoć z powietrza, co przy tego typu biżuterii nie jest wskazane.

18-p

 

Następnie, żeby bok pracy wyglądał ładnie i nie było widać warstw podkładu i skórki obszywam pracę wokół drobnymi koralikami miyuki 11.0 w kolorze czerwonym. Po obszyciu dodatkowo wzmacniam murek koralikowy, przechodząc 2 do 3 razy w koło jeszcze raz nitką.

19-r

 

Doszywam zapięcie i to już koniec tworzenia bransoletki :).

20-s

 

03-carmen (2)

 

Mam nadzieję, że tutorial będzie dla Was pomocny i natchnie Was do tworzenia kolejnych pięknych prac.

 

Pozdrawiam

Sylwia Świercz – Perła Art

Galeria Waszych Prac stonowany

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz