W tym artykule czeka na Ciebie lista pomysłów na bezkosztowe lub niskobudżetowe działania promocyjne w sieci i w realu.
Pomysły opracowane są na podstawie naszych doświadczeń – prowadzimy własne marki biżuteryjne ze sprzedażą online oraz dodatkowo, butik stacjonarny.
Proponowane pomysły są uniwersalne i odpowiednie dla różnych branż – sądzimy, że każdy znajdzie tu podpowiedzi dla siebie.
Ich wdrożenie to dobry sposób na wsparcie promocji marki, zwłaszcza w okresach, gdy dysponujesz ograniczonym budżetem – czyli na przykład na początku działalności 🙂

Zastanawiasz się kim jesteśmy? Tego dowiesz się na końcu artykułu.

Życzymy Ci przyjemnej lektury!

 

1. TWOJE SOCIAL MEDIA

Dopracuj prywatne i firmowe Social Media (Facebook/Instagram) – zadbaj o atrakcyjne zdjęcie profilowe (najlepiej logo marki) i zdjęcie w tle (tzw. cover photo), uzupełnij sekcję “informacje”, w opisie dodaj niezbędne linki kierujące do bloga czy sklepu i podaj adres e-mail.
Niech wszystkie elementy w zakładce informacje (czyli tzw. BIO) będą kompletne.
Wstaw opis przy zdjęciu w tle – wykorzystaj tę przestrzeń, zwłaszcza na profilu prywatnym, gdzie możesz oznaczyć swój firmowy @Fanpage, dzięki temu przekierujesz zainteresowane osoby bezpośrednio z profilu prywatnego na firmowy.
Zaproś znajomych do polubienia Twojego Fanpage. Od czasu do czasu udostępniaj posty z Fanpage na prywatnej tablicy. Pamiętaj o regularnym uzupełnianiu treści (warto wypuszczać minimum 5 postów w tygodniu), staraj się pisać angażujące posty i wykorzystuj różne rodzaje prezentacji. Mamy do dyspozycji nie tylko tradycyjne zdjęcie ale też filmik, ankietę, lajv, relacje, wydarzenie czy możliwość udostępnienia treści z innych miejsc.

https://www.facebook.com/ButikSlubnyLublin/

 

 

 

2.  GRUPY TEMATYCZNE

Wstąp do grup tematycznych na Facebooku, w których znajdują się Twoi potencjalni klienci. Wykazuj aktywne uczestnictwo w grupie, doradzaj, odpowiadaj na pytania osób mających konkretny problem lub szukających produktu, który możesz im zaoferować.
To są najskuteczniejsze metody zdobywania klienta w grupach. Merytoryczne doradztwo czy wypowiedzi są dużo bardziej efektywną formą promocji niż tradycyjne linkowanie do swojego Fanpage, które przez wiele osób jest odbierane jako zwykłe “spamowanie”.
Bierz udział w dyskusjach i wykorzystuj takie możliwości jak przedstawienie się na “dzień dobry”, przy wstąpieniu do grupy, dni dedykowane promocji i link party.
Jeśli działasz stacjonarnie – zajrzyj do lokalnych grup. W części z nich zapewne będzie możliwość umieszczania ogłoszeń. Oprócz publikowania reklam, angażuj się. Zobaczysz, że z czasem takie działania zaprocentują – zyskasz nowych klientów, ale i osoby, które będą Cię polecać.

https://www.facebook.com/BiznesBezCukru/

 

 

3. COŚ OD SIEBIE, czyli FREEBIES

Przygotuj ciekawy tutorial, napisz mini poradnik, stwórz funkcjonalny mini produkt (mini kurs, planer, checklista, tapeta motywacyjna, kalendarz, plakat czy funkcjonalny szablon do samodzielnego wydruku), który będziesz mógł rozdawać w swoim otoczeniu za darmo.
Działa to lepiej niż kupony rabatowe, promocje i zniżki, bo nie generuje jednorazowego zaangażowania a buduje swoistą relację. Zadbaj o praktyczną i estetyczną stronę takiego mini produktu, koniecznie opatrz freebie swoim logo, wstaw adres www.
I rozdawaj – polecaj się w grupach, wyślij informacje znajomym, udostępnij zaprzyjaźnionym biznesom.
Takie freebie może Ci posłużyć także jako “lead magnet” przy zachęcaniu do zapisu na newsletter.

https://www.facebook.com/BiznesBezCukru/

 

4. ARTYKUŁY EKSPERCKIE

Przygotowuj eksperckie artykuły gościnne dla zaprzyjaźnionych blogerów i portali branżowych, czytywanych przez Twoich potencjalnych klientów. Wiele blogów, portali i wydawnictw prasowych chętnie przyjmuje ciekawe, wartościowe treści do publikacji u siebie nieodpłatnie (zatem Ty nie ponosisz kosztów takiej reklamy), a przy publikacji zawsze podawane jest źródło: nazwisko autora, nazwa twórcy/marki ze wskazaniem linka do Fanpage lub witryny www.
Warto nawiązać stałą współpracę z takim zewnętrznym partnerem i treści dostarczać mu cyklicznie.
Stawiając na tą formę promocji budujesz pozycję siebie jako eksperta w danej dziedzinie, co z biegiem czasu bardzo pozytywnie przełoży się na Twój wizerunek.

 

 

5. POSTAW NA BARTER

Współpraca barterowa z blogerami, influencerami czy portalami tematycznymi z kręgu zainteresowań Twojego klienta, to bardzo dobra forma promocji.
Barter – czyli rzecz za rzecz, lub usługa za usługę – bez transferów pieniężnych – jest korzystna dla obu stron. Twórca nie ponosi wielkich kosztów a publikujący może pochwalić się ciekawym contentem. Współpraca może polegać np. na publikowaniu recenzji produktu wraz ze zdjęciem, sprawowaniu patronatu wydarzenia, udostępnieniu kuponów zniżkowych itp.
Wszystko zależy od tego jaki szczegółowy cel chcesz osiągnąć i na co uda się Wam umówić.
Czasem warto współpracować z mniej znanymi blogerami i starannie ich selekcjonować, by zadbać o jakość współpracy i prezentacji w sieci w efekcie końcowym.

 

6. WSPÓLNE SESJE FOTOGRAFICZNE

Warto angażować się we wspólne sesje zdjęciowe, organizowane przez kilka firm, gdzie każda z nich dostarcza do zdjęć swoje produkty/usługi, a te – zestawione razem – w efekcie tworzą kompletną całość.
Chwal się wynikami współpracy. Po wykonaniu takiej sesji i otrzymaniu materiału, prezentuj go w swoich Social Mediach, pamiętając o oznaczaniu @ wszystkich partnerów, co znacząco wpłynie na osiągane zasięgi.
Poszukaj możliwości stałej współpracy w tym zakresie z osobami organizującymi sesje na własne potrzeby lub które współpracują np. z magazynami, i materiał zdjęciowy im regularnie dostarczają. Wtedy masz szanse na publikację w prasie drukowanej lub na łamach dużych poczytnych portali niemal zupełnie bezkosztowo.

 

https://www.facebook.com/PiLLowDesign/

https://www.facebook.com/abcslubu/

 

7. AKCJE DOBROCZYNNE

Bierz udział w akcjach dobroczynnych i różnorakich zbiórkach. Przekaż swoje produkty na aukcje charytatywne, ofiaruj procent ze sprzedaży na wybraną fundację, dom dziecka czy schronisko dla zwierząt oraz komunikuj takie działanie na swoim Fanpage.
Zawrzyj taką informację w opisie produktu w sklepie czy galerii, z którą współpracujesz. Zadbaj by druga strona, która otrzymuje benefity od Ciebie, umieściła podobną informację także u siebie. Jest to świetny pomysł na budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki. Ten sposób możesz przełożyć także na lokalny rynek, jeśli posiadasz biznes stacjonarny.

 

8. WYWIADY GOŚCINNE

Gościnne udzielanie wywiadów dla początkujących blogerów czy dziennikarzy, to świetna opcja darmowej promocji! Masz możliwość zaprezentowania się od strony prywatnej, masz szansę na przedstawienie tego czym się zajmujesz oraz na prezentację zdjęć swoich produktów. Publikujący zwykle umieszczają takie wywiady na swoim blogu oraz publikują zajawki na Fanpage. Każdorazowo w stopce bądź dyskretnie w tekście oznaczają źródła i kierują bezpośrednio w Twoje miejsca.
Chwal się wynikami takiej kooperacji także u siebie, nie zapominając o prawidłowym oznaczeniu @ autora wywiadu i podziękowaniu za możliwość rozmowy.

https://www.facebook.com/shootthesparrow/

https://www.facebook.com/kulturalnerozmowyzsylwia/

 

9. AKCJE Z NAGRODAMI

Organizowanie zabaw z nagrodami na własnym Fanpage zawsze generuje większy ruch, dostarcza fanów i zwiększa zaangażowanie grupy odbiorców.
Poprawnie skonstruowane zasady zabawy, ciekawa nagroda – a przede wszystkim – jej świetna prezentacja, to bardzo dobra metoda niskobudżetowej promocji.
Oczywiście konieczne w tym przypadku jest przestrzeganie regulaminu Facebooka – pamiętaj, że warunkiem uczestnictwa nie może być wymuszenie polubienia profilu i oznaczenia znajomych w komentarzach. Unikaj także elementu losowości – nagrodę przyznawaj na podstawie subiektywnego wyboru a nie poprzez losowanie, a samą akcję zamiast konkursem – nazwij rozdaniem, zabawą itp.

 

https://www.facebook.com/365odpowiedzi/

https://www.facebook.com/hundredbookmarks/

 

10. WSPÓŁPRACA Z BIZNESAMI KOMPLEMENTARNYMI

Współpraca z biznesami komplementarnymi – czyli takimi, które uzupełniają Twoją ofertę swoimi produktami czy usługami, to również jedna ze świetnych metod promocji i bardzo budowania niezwykle cennych relacji. Wspólne organizowanie przedsięwzięć, zabaw, wzajemne polecenia, komentarze i oznaczanie w Social Mediach, dzielenie się wspólnym materiałem zdjęciowym itp. zazwyczaj stanowią interesujące treści dla odbiorcy, zaciekawiają i przynoszą bardzo dobry długofalowy efekt!
Ten sposób możesz przełożyć także na lokalny rynek, jeśli posiadasz biznes stacjonarny np. organizując wspólny event, wystawę, pokaz mody itp.

https://www.facebook.com/shootthesparrow/

https://www.facebook.com/Heroica1/

 

11. WSPÓŁPRACA Z POTENCJALNĄ KONKURENCJĄ

Współpraca z biznesami potencjalnie konkurencyjnymi to – wbrew pozorom – również dobry pomysł, który przyniesie obu stronom wiele korzyści. Mamy tu na myśli biznesy, które kierują swoją ofertę do tej samej grupy docelowej ale oferują nieco inny produkt, w obrębie tej samej kategorii, np. wytworzony inną techniką.
Wspólne organizowanie przedsięwzięć, zabaw, wzajemne polecenia i oznaczanie w Social Mediach są korzystne, ponieważ zdobywamy uwagę nie tylko własnej widowni, ale też widowni zaprzyjaźnionej konkurencji. Ten sposób możesz przełożyć także na lokalny rynek, jeśli posiadasz biznes stacjonarny.

https://www.facebook.com/PiLLowDesign

https://www.facebook.com/anellepl

https://www.facebook.com/abcslubu

 

 

12. WSPARCIE GALERII RĘKODZIEŁA

Jeśli współpracujesz z internetową galerią rękodzieła, dysponujesz ciekawą ofertą i dobrymi zdjęciami produktowymi, to warto zapytać administratorów galerii o możliwości wsparcia.
Zapytaj administratorów, czy nie włączyliby Ciebie jako twórcy do najbliższej akcji promocyjnej, wysyłki newslettera albo czy jest opcja by pokazać Ciebie w sekcji polecanych projektantów lub w sliderze głównym, u góry strony www galerii. Możesz zapytać także o możliwość publikacji posta z poleceniem Twojej twórczości na Fanpage lub Instagramie. W bardzo wielu przypadkach otrzymasz takie wsparcie.

 

https://www.facebook.com/WisteriaBodychain/

https://www.facebook.com/pakamerapl/

 

13. GOŚCINNY WPIS W ZEWNĘTRZNYM NEWSLETTERZE

Posiadasz zaprzyjaźniony biznes z pokrewnej branży, który jest “większy”, bardziej znany niż Twoja marka? Zapytaj o możliwość gościnnego wpisu w newsletterze partnera. Dzięki takiemu działaniu zyskasz wiarygodne polecenie Twojej marki skierowane bezpośrednio do szerokiego grona Twoich potencjalnych klientów (skorzystasz z zewnętrznej, bardzo cennej bazy danych).
W zamian możesz zaoferować dedykowaną zniżkę lub freebie dla subskrybentów partnera.
Ten sposób możesz przełożyć także na lokalny rynek, jeśli posiadasz biznes stacjonarny np. insertując swoje ulotki do katalogów partnera czy pozostawiając swoje broszury, wizytówki lub lookbooki w recepcji partnera.

14. TABLICE NA PINTEREST

Jeśli dysponujesz dobrymi zdjęciami, dołącz do otwartych moodboardów, czyli wirtualnych tablic inspiracji, prowadzonych przez kilku twórców na Pinterest. Moodboardy stosowane są głównie przez projektantów, artystów, architektów czy grafików, ale z powodzeniem mogą się także przydać w każdej branży – od stylizacji ślubnej, przez kompozycje kwiatowe po aranżację pokoju dziecięcego.
Pokaż swój produkt w doborowym towarzystwie i korzystaj z tego, że zdjęcia partnerów mogą również przyciągnąć potencjalnych klientów do Ciebie. Piny są obecnie bardzo popularnym sposobem poszukiwania inspiracji, ze względu na bogactwo pomysłów i wygodę dostępności do zasobów.

 

15. DOBRY “MEM” NIE JEST ZŁY

Od czasu do czasu możesz pokusić się o stworzenie i opublikowanie w Social Mediach przewrotnego mema – czyli graficznego żartu, nawiązującego do zabawnych lub wręcz przeciwnie – irytujących sytuacji, z którymi się spotykasz w swojej branży.
Dobry mem rozprzestrzeni się samoistnie po sieci i zbuduje z pewnością dużo wyższe zasięgi niż pozostałe posty. Dobry mem zapadnie w pamięć i będzie chętnie udostępniany przez osoby trzecie, bez specjalnych zabiegów dodatkowych. Przy okazji tworzenia takiego mema warto pamiętać, by go dyskretnie oznaczyć swoim logo, aby nie było wątpliwości do kogo grafika należy.

 

https://www.facebook.com/BiznesBezCukru/

 

16. LOKALNE INICJATYWY

Prowadząc biznes stacjonarny, warto zaangażować się w lokalne inicjatywy. Rozeznaj się czy w Twoim mieście są prowadzone kluby biznesu – jeśli tak, rozważ wstąpienie do takiego klubu.
Członkostwo w klubie dostarczy Ci wielu ciekawych kontaktów biznesowych, poleceń czy możliwości wsparcia lokalnego rynku. Jeśli w okolicy działają giełdy eventów – także warto je obserwować i od czasu do czasu włączać się w wydarzenia, oferując patronat czy sponsoring (np. rzeczowy w postaci nagrody itp.). Kolejnym pomysłem na lokalną promocję niewielkim kosztem są szkolenia, warsztaty, wystawy – występuj w roli współorganizatora. Powyższe działania to bardzo skuteczne sposoby na promocję marki poprzez kreowanie jej pozytywnego wizerunku na rynku.

 

PODSUMOWUJĄC…

Prowadząc własny biznes i dążąc do jego umacniania, warto stale prowadzić działania promocyjne, po to aby publiczność o nas nie zapomniała. Nawet jeżeli poziom sprzedaży jest na zadowalającym poziomie, trzeba się promować.
Warto inwestować także w płatne formy promocji, czy to online czy offline – oczywiście dobierając je tak, by były zgodne z celami, które chcemy osiągnąć. Płatna reklama na Facebooku czy udział w targach, banner reklamowy w lokalnym portalu informacyjnym czy dobrze wyeksponowane ramy na plakaty drukowane, to nośniki, które warto uwzględnić w planach.
Okresy, w których nie zdecydujesz się na płatne działania, możesz wspierać, wykorzystując min. powyższe inspiracje.

Masz ochotę na więcej?
Jeśli tak, to zapraszamy Cię do śledzenia naszego projektu – Bez cukru. Handmade Brand Support.

Bez Cukru to projekt kompleksowego wsparcia marek z rynku handmade i małych biznesów kreatywnych, który my – Małgorzata Sowa i Karolina Mackiewicz, powołałyśmy do życia, jako kolejny krok po zakończonej już (i to z sukcesem) inicjatywie biznesowej 365odpowiedzi – praktycznie o biznesie dla kreatywnych (www.365odpowiedzi.pl).

W bezcukrowej społeczności jest merytorycznie, praktycznie i przystępnie o strategii sprzedaży, promocji marki, marketingu, organizacji i motywacji 🙂
Skąd ten pomysł? Z chęci podzielenia się wiedzą i doświadczeniem w ramach wsparcia małych biznesów rękodzielniczych, które same prowadzimy od lat!

Zapraszamy na nasz bezcukrowy fanpage:
facebook.com/BiznesBezCukru

oraz do biznesowej grupy wsparcia:
bit.ly/GrupaBezCukru

Jeśli jesteś ciekawy czym się zajmujemy w ramach handmade, odwiedź nasze miejsca:
facebook.com/shootthesparrow
facebook.com/PiLLowDesign
facebook.com/ButikSlubnyLublin

Życzymy Ci powodzenia w budowaniu Twojego biznesu!
Karolina i Gośka

#biznesbezcukru