Okres wakacyjny sprzyja uczestnictwu w wystawienniczych imprezach plenerowych, jarmarkach i festiwalach. Zawsze powtarzamy, że w takiej stacjonarnej formie sprzedaży i promocji bardzo warto uczestniczyć, ponieważ jest to świetna okazja do obserwacji i rozmowy ze swoim klientem na żywo. To bezcenne doświadczenie, które może Wam dostarczyć masy ważnych informacji i spostrzeżeń.
Abyście mogli się do tego typu imprezy dobrze przygotować i wykorzystać okazję najefektywniej jak się da, podrzucamy Wam garść podpowiedzi, o co warto zadbać zanim zaczniecie rozstawiać swój kram.
1. Zapytaj organizatora o formę i wyposażenie stoiska.
Dobierz wielkość stoiska do swoich możliwości, optymalnie tak, by cały stół był estetycznie wypełniony Twoimi produktami (aby nie było na nim ani za pusto ani żeby nie było widocznego efektu przepełnienia i chaosu).
Pamiętaj o krzesełku dla siebie, ewentualnym dostępie do prądu, zadaszeniu i osłonie od wiatru/słońca/deszczu, w przypadku gdyby pogoda nie do końca sprzyjała. Ważne jest też zabezpieczenie samego towaru i ekspozytorów przed przewróceniem ich przez silniejsze podmuchy wiatru.
Pamiętaj też o odpowiednim ubraniu, wygodnych butach, wodzie i przekąsce.
2. Zadbaj o estetykę ekspozycji.
Pamiętaj, by zakryć stół wyprasowanym, czystym obrusem. Przygotuj odpowiednią ilość niezniszczonych ekspozytorów, rozważ czy nie będzie Ci potrzebne lusterko (szczególnie gdy klienci pytają o możliwość przymierzenia Twoich wyrobów), rolka do czyszczenia ubrań lub mokre chusteczki, celem szybkiego wysprzątania stoiska z okruszków czy paproszków gdy zajdzie taka potrzeba.
Poukładaj produkty grupując je kolekcjami lub tematycznie, zachowaj umiar w dodatkach i ozdobnikach, aby stoisko nie wywoływało efektu misz-maszu i bałaganu.
3. Zatowaruj się odpowiednio.
Pamiętaj, by wziąć ze sobą odpowiednią ilość towaru oraz opakowań -szczególnie gdy impreza trwa kilka dni. Na wypadek wyprzedania towaru warto mieć ze sobą wizytówki/ulotki z namiarami na Was w kanałach online, na których możecie zapisać klientowi nazwę produktu, który go interesuje, by mógł do Was wrócić na zakupy internetowe.
4. Dostosuj się do wymogów prawa i do wygody kupujących.
Pamiętaj, że na imprezach wystawienniczych masz obowiązek pokazania jawnych cen produktów. Zadbaj więc o odpowiednie ometkowanie towaru -pojedynczo lub grupowo, umieszczając ceny w widocznym dla klientów miejscu.
Dla wygody kupujących warto uzbroić się w terminal płatniczy lub firmowy BLIK na telefonie, aby oprócz płatności gotówkowych móc przyjmować płatności online. Bardzo wiele osób nie nosi przy sobie gotówki!
Do każdego zakupu wystawiaj paragon fiskalny lub wypisuj dowód zakupu.
5. Zadbaj o odpowiednie obrandowanie stoiska.
Pamiętaj, że na imprezach wystawienniczych spotkasz się także z klientami, którzy nie kupują na gorąco. Pojawią się tacy, którym decyzja zakupowa zajmuje nieco dłużej i oni zechcą otrzymać do Was kontakt.
Ulotki, wizytówki czy firmowe bileciki do zapisania krótkiej notatki bardzo się w takich przypadkach przydają. Zadbaj również o elegancką i bezpieczną prezentację materiałów marketingowych na Twoim stole – niech nie leżą rzucone niedbale lub, co gorsza, niech nie fruwają dookoła niego z powodu wiatru.
Zadbaj o baner z logo zamocowany nad lub pod ladą wystawienniczą. Montaż logo w widocznym miejscu pozwoli kupującym łatwiej do Ciebie trafić. Ponadto imprezy plenerowe cieszą się sporą popularnością lokalnych mediów – gdy zdarzy się, że lokalna TV przyjedzie na nakręcenie relacji z wydarzenia, masz szansę na darmową reklamę w mediach.
6. Twój strój nie jest bez znaczenia.
Pamiętaj, że strój powinien być dopasowany do rodzaju imprezy. Nie wciskajcie się w wizytowe sukienki na kiermasz rękodzieła ludowego.
Pamiętaj też, że targi to impreza “w kontakcie z ludźmi” trwająca kilka godzin, warto więc popatrzeć na planowany strój również od strony praktycznej. Na pewno przyda Ci się kieszonka na długopis, nerka na drobne i brak przeszkadzających lub ograniczających ruchy dodatków.
7. Pamiętaj o uśmiechu i otwartej postawie wobec odwiedzających.
Nie ukrywaj się za swoim kramem, nie kucaj za stolikiem, nie odwracaj się plecami do klientów, udając że Cię tam nie ma. Nie bądź wystraszonym sprzedawcą ze spuszczonym wzrokiem, który unika rozmowy z odwiedzającymi. Zamiast tego pamiętaj o uśmiechu, uprzejmym “dzień dobry” i pozytywnym nastawieniu.
Bądź pomocny ale nie natarczywy, nienachlanie prowadź klienta przez proces podejmowania decyzji o zakupie. Miły ton, luźna rozmowa czy żart bardzo w tym pomaga, ponieważ to klientów otwiera i wzbudza w nich sympatię do Twojej osoby i marki.
8. Pamiętaj o poinformowaniu swojej społeczności o uczestnictwie w danej imprezie.
Fanpage, blog, Instagram, baner w sklepie online czy newsletter – to są miejsca, w których przed targami warto dać znać swoim klientom, gdzie i kiedy się wybieracie.
Część obserwujących Cię klientów chętnie wybierze się na taką imprezę po to, by Cię poznać osobiście lub udostępni tą informację dalej wśród swoich znajomych. Warto więc wykorzystać tę szansę należycie.
Jeśli chcecie zgłębić temat przygotowania na imprezę targową, niekoniecznie tylko pod kątem imprez plenerowych, to polecamy Wam nasze dodatkowe materiały w tym temacie:
A na koniec, odbiegając nieco od tematu artykułu, chcemy zaprosić Was na darmowe szkolenie merytoryczne live, które startuje już 25.07.2024 r. w naszej grupie na facebooku Biznes Bez Cukru – wsparcie bez słodzenia.
Jeśli macie ochotę, to zarezerwujcie sobie czas 25.07.2024 (tak około 2h) i pojawcie się na transmisji live o godzinie 18:00 w grupie na FB.
Na szkoleniu posłuchacie o tym, jak się tworzy “MARKETING MARKI HANDMADE, KTÓRY ROZBUDZA ZMYSŁY” i dowiecie się, jak budować komunikację z klientami idealnymi, aby – po pierwsze – docierać do tych właściwych, a po drugie – dotykać najbardziej gorących punktów i emocji, dzięki którym dochodzi do sprzedaży, co z pewnością okaże się pomocne w budowaniu własnej marki NA SERIO.
ZAPRASZAMY!
Karolina i Gośka / Bez cukru. Handmade Brand Support
Leave A Comment