Najczęściej mamy okazję podziwiać gotowe prace biżuteryjne, jednakże równie interesujący jest sam proces ich powstawania. Prezentacje warsztatu biżuteryjnych Artystek rozpoczęliśmy już na naszym fanpage’u i w związku z Waszym zainteresowaniem cykl ten będziemy kontynuować także na blogu.

Ten wpis poświęcony jest  naszyjnikowi, który wykonała Marta Norenberg – Pracownia Sztuk Kilka. ( a tutaj: link fanpage’a Pracowni Sztuk Kilka)  Jest to praca zgłoszona do konkursu Kalendarz Royal-Stone 2016, do inspiracji konkursowej “Złota polska jesień”. Jak już wiecie naszyjnik ten znalazł się na podium zajmując II miejsce w tej części Royalowego konkursu (wyniki konkursu – inspiracja “Złota polska jesień”).

I. Inspiracja i wstępny szkic

A oto konkursowa inspiracja, która stała się punktem wyjścia dla realizacji projektu przez Artystkę (kliknij tutaj, aby poznać szczegóły konkursu):

02-Royal-Stone Konkurs Kalendarz Marta Norenberg  biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

Prace rozpoczęły się od poszukiwań pomysłu …

 

Ta pora roku nieodzownie kojarzy mi się z postacią kobiety oraz z… podstawówką 🙂 Właśnie Jesień była pierwszą personalizacją malowaną we wczesnych latach szkolnych. Połączenie szlachetnej porcelany z ciepłymi, oranżowymi kolorami i motywem liści, taka jest moja odpowiedź na czerwcową inspirację.

 

… i utrwalenia go za pomocą ołówka:

03-Royal-Stone Konkurs Kalendarz Marta Norenberg  szkic biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

II. Materiały

Konkretyzacja projektu to także dobór materiałów do jego realizacji. Artystka w tym przypadku wykorzystała porcelanę, srebro próby 925, wełnę czesankową oraz emalię.

“Sercem” naszyjnika jest  płaskorzeźba z porcelany przedstawiająca twarz “Pani Jesieni”. Element ten został wykonany przez Artystkę ręcznie.  Po nadaniu zaplanowanej formy porcelana musiała zostać poddana długotrwałemu procesowi wypalania w piecu w temperaturze 1250 st. C. Samo wypalanie trwało ok. 10 godzin, plus dodatkowo czas niezbędny do ostygnięcia pieca. Po wypaleniu porcelana uzyskała gładką powierzchnię i nie było konieczności żadnej dodatkowej obróbki tego elementu.

03a-Royal-Stone Konkurs Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Wykorzystane w pracy srebro próby 925, to: blacha stanowiąca spodnią część naszyjnika, pasek blachy stanowiącej cargę, oraz 78 kawałeczków pociętych rurek w czterech średnicach.  Na zdjęciu poniżej widoczne przygotowane do lutowania rurki, oraz carga. Blacha  srebrna stanowiąca podłoże prac widoczna jest na kolejnych zdjęciach.

 

04a-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Istotnym elementem naszyjnika są także elementy wykonane z wełny czesankowej.  Nawiązując do kolorystyki konkursowej inspiracji, to one staną się bardzo ważnym elementem barwnym naszyjnika.

04-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

III. Realizacja

Cargę otaczającą element główny (porcelanowa płaskorzeźba), oraz pocięte rurki należało zlutować z blachą:

05-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Lutowanie rurek ze srebra przebiegało w etapach, aż do uzyskania założonej i pożądanej formy całości pracy. Zgodnie z projektem rurki miały zostać połączone w kształt mający przywoływać na myśl koronę wielkiego drzewa.

06-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Po zakończeniu lutowania baza pracy uzyskała formę założoną w projekcie. Na zdjęciu niżej etap po zakończonym lutowaniu.

07-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Jako uzupełnienie poniżej publikujemy zdjęcia, które pokazują jakimi narzędziami i w jaki sposób przebiega proces lutowania srebra. Pozwalają one uzmysłowić sobie jak wiele czynności (nie zawsze kojarzonych z kobiecymi delikatnymi dłońmi) i zaskakujących narzędzi należy użyć, aby osiągnąć efekt końcowy w postaci stosunkowo niedużego artystycznego naszyjnika.

14a-Royal-Stone Konkurs Kalendarz Marta Norenberg  palnik lutowanie srebra biżuteria artystyczna srebro

 

Poniżej zdjęcie pokazujące sam proces lutowania srebra (tutaj na przykładzie innej z prac wykonanych przez Artystkę na konkurs Royal-Stone).

14b-Royal-Stone Konkurs Kalendarz Marta Norenberg  palnik lutowanie srebra biżuteria artystyczna srebro

 

Po zlutowaniu wszystkich elementów należało odciąć srebrną blachę pozostającą poza obrysem zlutowanej bazy naszyjnika, a następnie wyrównać i oszlifować brzegi.

08-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Następnie baza naszyjnika wymagała oczyszczenia. Dalszymi czynnościami było oksydowanie oraz polerowanie, dzięki czemu baza była gotowa do montażu pozostałych elementów naszyjnika i do emaliowania. Na zdjęciu poniżej widoczna gotowa baza z jednoczesną przymiarką elementu centralnego – porcelanowej płaskorzeźby.

09-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana oksydowanie

 

Kolejnym krokiem była praca nad uzyskaniem kompozycji kolorystycznej zgodnej z konkursową inspiracją. Artystka wykorzystała do tego celu wykonane samodzielnie kulki z barwionej wełny czesankowej, oraz emalie.

11-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Na zdjęciu poniżej widać, jak wyłoniła się jesienna harmonia barw. W rurkach o większej średnicy znalazły swoje miejsce przygotowane uprzednio kulki z wełny czesankowej. Dna cieńszych rurek zostały pomalowane emalią.

12-Royal-Stone Konkurs biżuteryjny Kalendarz Marta Norenberg  porcelana biżuteria artystyczna srebro wełna  porcelana

 

Efekt końcowy. Artystka uzyskała harmonijne zrównoważenie form i kolorów, co znalazło uznanie konkursowego Jury. Wśród bardzo licznie zgłoszonych prac konkursowych prezentowany naszyjnik zajął II miejsce w jednym z etapów konkursu biżuteryjnego organizowanego przez Royal-Stone.

03-Jesień II miejsce Marta Norenberg biżuteria srebro Royal-Stone

Naszyjnik Marty Norenberg zajął II miejsce w Konkursie Kalendarz Royal-Stone 2016 do inspiracji “Złota polska jesień”

 

14-Marta Norenberg sztukkilka konkurs Royal-Stone.pl

Naszyjnik sfotografowany na białym tle.

Powiększenie pozwalające przyjrzeć się detalom.

Powiększenie pozwalające przyjrzeć się detalom.

16

Kolejne powiększenie naszyjnika.

 

18

Tak naszyjnik prezentuje się na ekspozytorze.